AAIR

Ploegstraat 27
B—2018 Antwerpen

INFO

  • AAIR (Antwerp Artists in Residence) biedt tijd, ruimte en mobiliteit aan kunstenaars. AAIR heeft een dubbele werking als kunstenaarsresidentie en aanbieder van ateliers, met als doel een dynamische en duurzame context voor artistiek werk te bevorderen, op het kruispunt van lokale ontwikkeling en internationale uitwisseling.

    Als atelierbeheerder verhuren we werkplekken in een groeiend aantal gebouwen in en rond de stad. We voorzien momenteel ateliers aan meer dan 200 lokale kunstenaars en creatieve ondernemers op 15 locaties. Ons team zorgt ervoor dat ze betaalbaar en goed onderhouden zijn. We nemen ook actief deel aan debatten over atelierbeleid en organiseren jaarlijks open atelierdagen.

    Als kunstenaarsresidentie organiseren we een ontwikkelingsprogramma voor lokale kunstenaars en zetten we internationale uitwisselingen met residenties over de hele wereld op. Elke resident krijgt financiële, praktische en inhoudelijke ondersteuning om zijn of haar praktijk of project te ontwikkelen in een open omgeving die kritische dialoog en artistiek experiment aanmoedigt.

    Het residentiegebouw, gelegen achter de Zoo en het Centraal Station van Antwerpen, is tegelijk werkplaats en ontmoetingsplaats, en host af en toe ook presentaties. Het aangrenzend voormalig dominicanenklooster herbergt de ateliers en de tuin van de residentie, die we delen met onze partner Kunsthal Extra City.

    Ploegstraat 27
    2018 Antwerpen
    info@aair.be

    Studio Start vzw:

    Algemeen directeur:
    Greet Vlegels
    e: greet@aair.be
    t: +32 (0)494 54 87 03

    Coördinatie ruimten en grafische vormgeving:
    Steven Holsbeeks
    e: steven@aair.be
    t: +32 (0)486 68 92 70

    Boekhouding:
    Youssef Tarrahi
    e: boekhouding@aair.be
    t: +32 (0)3 430 80 20

    Gebouwbeheerder:
    Philippe Verdonckt
    e: philippe@aair.be
    t: +32 (0)474 56 48 77

    Raad van bestuur:
    Bruno spaas, Seppe Jespers en Barbara Wijckmans

     

    AIR Antwerpen vzw:

    Residentiecoördinator:
    Marie Vandenbosch
    e: marie@aair.be
    t: +32 (0)496 255 101

    Raad van bestuur:
    Olivier Onghena en Philip huyghe

     

    Artistieke adviesraad AAIR:
    Grégory Castéra (co-directeur, Council, Parijs), Marnie Slater (kunstenaar, Brussel), Michiel Vandevelde (programmator, deSingel, Antwerpen), Guy Woueté (kunstenaar, Douala/Antwerpen), en Joanna Zielińska (senior curator, M HKA, Antwerpen).

    Grafisch ontwerp:
    Indianen

    Website:
    atelier Haegeman Temmerman

     

    interesse in:

    Programma

    2020 — 2021
    RAAT
    2021 — 2022
    AAIR Development Residency: Cyclus I-III
    2019 — 2021
    Everyday Forms of Resistance
    13.08 — 14.08.21
    12:00 18:00
    Irina Jasnowski Pascual — Arresti Domiciliari
    25.06 — 28.06.21
    20:00 18:00
    RAAT: Kaori Ishiguro & Anton Lambert — Invisible Threads
    15.05 — 16.05.21
    14:00 18:00
    Rrubeli
    13.05 — 23.05.21
    12:00 18:00
    Hatice Pinarbasi — Witch, Wish, wAllahi, Which? & Zinaïda Tchelidze — Ons dagelyksch brood
    12.05 — 12.05.21
    13:00 15:00
    Ruimte voor kunstenaars in de stad | UFO Symposium
    03.05 — 23.05.21
    00:00 00:00
    RAAT: Anthony van Gog – LYPEMANIA RAAT
    02.04 — 23.04.21
    00:00 00:00
    RAAT: Nicoleta Moise — Memory of the World
    14.03 — 04.04.21
    What Stories Want — from a programme?
    12.03 — 04.04.21
    12:00 18:00
    What Stories Want
    06.02 — 21.02.21
    14:00 18:00
    RAAT: Dummies Dummies RAAT
    31.01 — 31.01.21
    14:00 18:00
    Peer Production – STRT Kit 2019 boekvoorstelling STRTKIT
    22.01 — 31.01.21
    14:00 18:00
    Wim Catrysse — Showing Presence
    16.01 — 02.02.21
    14:00 15:30
    City Sessions SESSIONS
    09.01 — 24.01.21
    15:00 19:00
    RAAT: Who is the Other?
    13.11 — 13.12.20
    Traveling Words
    13.11 — 18.12.20
    14:00 15:30
    Cinema Sessions SESSIONS
    30.10 — 22.11.20
    05:00 00:00
    RAAT: Bram van Bree — Flags for the Future
    28.10 — 28.10.20
    13:00 17:00
    Anna Godzina – Thunderbolt STRTSHOT
    23.10 — 28.10.20
    14:00 18:00
    Zoë Field — Trust Issues & Katinka de Jonge — Collection of Doubts
    12.10 — 18.10.20
    13:00 18:30
    RAAT: Domoor – De Onderste Boven
    03.09 — 20.09.20
    15:00 19:00
    RAAT: S.W.E.E.P.S.
    11.07 — 25.07.20
    11:00 18:00
    RAAT: And the Sap Will Flow Upwards
    19.06 — 28.06.20
    14:00 18:00
    Prospectuses
    08.05 — 08.06.20
    Traveling Images
    30.04 — 31.07.20
    Four Flags
    15.01 — 16.01.20
    18:00 00:00
    Introducing: RAAT 2020
    01.01 — 31.12.20
    STRT Kit 2020 JAARPROGRAMMA
    2021 — 2022
    AAIR Development Residency: Cyclus I-III
    21.12 — 05.01.20
    14:00 19:00
    Pierre Coric: We could not see it, yet, it was here
    06.12 — 07.12.19
    STRT Kit 2018: voorstelling publicatie
    29.11 — 01.12.19
    17:00 21:00
    These inventions came too late
    22.11 — 24.11.19
    Baptiste Audousset en Karina Beumer: toonmoment
    29.10 — 29.10.19
    13:00 20:00
    Infosessie wegwijs in auteursrechten
    24.10 — 24.10.19
    13:00 20:00
    Infosessie kasplanning
    19.10 — 20.10.19
    14:00 18:00
    Nicoleta Moise: S+S=BFF, tentoonstelling
    17.10.19
    18:00
    Nicoleta Moise: S+S=BFF, League of Gorj Women
    02.10 — 02.10.19
    14:00 17:00
    Release – door Alice Pamuk
    30.09.19
    13:00 20:00
    Infosessie financieringsmix
    13.09 — 06.10.19
    STRT KIT #5 Objects vs. Things
    11.09.19
    17:45 19:30
    Filmvertoning en gesprek over het onderzoek van Mónica Restrepo naar de pré-Columbiaanse collectie
    04.08.19
    16:00 17:30
    Kunstenaarsgesprek tussen kunstcriticus Pieter Van Bogaert en kunstenaar Lina Laraki
    13.07.19
    20:00 23:59
    Event – david, de agent
    16.05 — 10.06.19
    Null Island
    03.04.19
    19:30
    Hinterland Hub
    20.03.19
    19:00 22:00
    Publieke Bijeenkomst met Matěj Pavlík
    13.03.19
    19:00 22:00
    Pantea Shayesteh & Sebastiaan Willemen (Chepas Collective)
    08.03 — 12.03.19
    18:00 22:00
    Where are you from?
    07.01.19
    20:00
    film screening Saddie Choua & Stijn Van Dorpe
    01.01 — 31.12.19
    STRT Kit 2019 JAARPROGRAMMA
    01.01 — 31.12.19
    Excavating Contemporary Archaeology JAARPROGRAMMA
    06.12.18
    16:00
    The Living Room: Naufus Ramírez-Figueroa
    06.12.18
    18:00
    LODGERS#16: finissage
    28.11.18
    18:00
    The Living Room: Pepa Ivanova & Elvia Teotski
    01.09 — 02.09.18
    Open Studio’s 2018

    Residenten

    Toon alfabetisch
    Toon chronologisch

    Jumana Emil Abboud

    Anne Kluytenaar & Michelle Woods

    Paz Ortúzar

    Theresa Büchner

    Hatice Pinarbasi

    Zinaïda Tchelidze

    Ilan Manouach

    Irina Jasnowski Pascual

    Pierre Antoine Vettorello

    Daniel Cabral

    Joud Toamah

    Béla Juttner

    Tom Hallet

    Bram Van Breda

    Julia Dahee Hong

    Che Go Eun

    Laurens Otto

    Anna Godzina

    Anna Housiada

    Cléo Totti

    Guy Woueté

    Aurélie Bayad

    Jakub Hošek

    Zoë Field

    Valentin Cernat

    Pierre Coric

    Maxim Ryckaerts

    Lola Daels

    Eva Van Tongeren

    Arthur Cordier

    Baptiste Audousset

    Karina Beumer

    Katinka de Jonge

    Nicoleta Moise

    Gluklya

    Alice Pamuk

    Mónica Restrepo

    Stefan Cantante

    Alexis Gautier

    Wim Catrysse

    Lina Laraki

    Amalie Smith

    Matěj Pavlík

    Marnie Slater

    Cristina Lucas

    Pantea Shayesteh

    Sebastiaan Willemen (Chepas Collective)

    Pepa Ivanova

    Elvia Teotski

    Naufus Ramírez-Figueroa

    Ans Mertens

    Chloë Delanghe

    Céline Mathieu

    Puck Vonk

    Aura Rico

    LODGERS#16: Heterotropics

    Marc Buchy

    Pieter Geenen

    Maurice Doherty

    Gary Farrelly

    Merle Vorwald

    Tea Palmelund

    LODGERS#15: baumusik

    Bruno Zhu

    Romana Drdová

    Sidney Aelbrecht

    LODGERS#14: ARIA

    Koyuki Kazahaya

    Ksenija Jovišević

    Hemant Sareen

    LODGERS#13: Oushoorn & Milius

    Phumulani Ntuli

    Amir Farsijani

    Saddie Choua

    Line Boogaerts

    Tom Castinel

    Jeroen Bocken

    Polien Boons

    Amber Vanluffelen

    Karen Moser

    Mathieu Verhaeghe

    Kitty Kamp

    Ciel Grommen

    Luisa Ungar

    Lifepatch

    LODGERS#11: Drop City

    Koba De Meutter

    Paky Vlassopoulou

    Arnaud Eubelen

    Eva L’Hoest

    Rowan Van As

    Jelle Spruyt

    Razen

    Wim Catrysse

    Aymeric De Tapol

    LODGERS#10: Jubilee

    Matin Abedi

    Ada van Hoorebeke

    Leda Bourgogne

    Scott Raby

    LODGERS#9: Hotel Charleroi

    Eduardo Cruces

    Tomáš Kajánek

    Tamara Van San

    Liesbet Grupping

    Nicolas Valckenaere

    LODGERS#8: Pages

    Elen Braga

    Jim Campers

    Ode de Kort

    Maika Garnica

    Timo van Grinsven

    mountaincutters

    Pierre Clèment

    Chantal Peñalosa

    Lodgers#7: lonelyfingers

    Marie Zolamian

    Jayne Dent

    Alexis Lagimodière-Grisé

    Roya Keshavarz

    Gauthier Oushoorn

    Serra Tansel

    Mirte Van Duppen

    Karl Philips

    Ani Schulze

    Luis Lázaro Matos

    Alberto García del Castillo

    Victoria Wigzell

    Robert Šalanda

    Niek Hendrix

    Levent Kunt

    Ghislain Amar

    Karolien Chromiak

    Jane Coppin

    Elise Eeraerts

    Daan Gielis

    Lodewijk Heylen

    Lore Van Roelen

    Nel Aerts

    Lennart Lahuis

    Baptiste Croze

    Volker Zander

    Yan Tomaszewski

    Maryam Ashkanian

    Bianca Baldi

    Timo van Grinsven

    Rasmus Søndergaard Johannsen

    Donna Kukama

    Pieter Huybrechts

    David Armstrong Six

    Nihan Somay

    Joris De Rycke

    Simon Feydieu

    Stefanie Pretnar

    Bisan Abu-Eisheh

    Bert Jacobs

    Savage

    Nicholas J Hoffman

    Carla Filipe

    Laure Prouvost

    Oscar Murillo

    Augustas Serapinas

    Reg Carremans

    Juha Pekka Matias Laakkonen

    Thomas Grødal

    Philippe Van Wolputte

    Fabian Rouwette

    Antoine Van Impe

    Xavier Mary

    Kasper Bosmans

    Claire Liengme

    Kato Six

    Jonathan De Winter

    Rumiko Hagiwara

    Mathilde Du Sordet

    Berten Jaekers

    Stine Marie Jacobsen

    Sarah Hendrickx

    Bhagwati Prasad

    Mark Luyten

    Memymom

    Johan Daenen

    Gwendolyn Lootens

    Post Brothers

    Naneci Yurdagül

    Luciana Lamothe

    Ilaria Lupo

    Edgardo Aragón

    Darren Roshier

    Philip Janssens

    Pedro Barateiro

    Isabelle Schiltz

    Mounira Al Solh

    Liesje De Laet

    André Romão

    Francesc Ruiz

    Ella de Burca

    Olivier Foulon

    Ryan Siegan-Smith

    Alicia Frankovich

    Nina Könnemann

    Arin Rungjang

    Stéphanie Giorgis

    Malthe Stigaard

    Caner Aslan

    Oscar Hugal

    Bradley Wester

    Roberta Gigante

    Nicolas Field

    Jaime Fennelly

    Pontogor

    OHNO COOPERATION

    Fritz Welch

    Lena Henke

    Michael Fliri

    Idan Hayosh

    Rachel Lowther

    Peeesseye

    Morten Norbye Halvorsen

    Matteo Lucchetti

    Luigi Coppola

    Danilo Correale

    Francisco Camacho

    Jim Skuldt

    Eylem Aladogan

    Pieter Vermeulen

    Kate McNamara

    Shaun Gladwell

    Hans Petri

    Goran Skofic

    Doa Aly

    Sophie Macpherson

    Paul Becker

    Nadia Hebson

    Alex Frost

    Mahmoud Refat

    Iman Issa

    Sepake Angiama

    Alien Oosting

    Sylvain Gélinotte

    Tobias Collier

    Jennifer Caubet

    Andreas Golinski

    David Maroto

    Lou Hubbard

    Open Calls

    U-jazdowski Warschau

    waar
    U-jazdowski Warschau
    periode
    01.02.2022 – 30.04.2022
    deadline
    01.08.2021

    RAVI Luik

    waar
    AAIR
    periode
    01.07.2021 – 30.09.2021
    deadline
    03.05.2021

    AAIR Ontwikkelingsresidentie 2021-2022

    Waar
    AAIR
    Periodes
    Cyclus I: 01.04.2021—31.08.2021
    Cyclus II: 01.09.2021—31.01.2022
    Deadline
    14.02.2021

    RAVI Luik

    waar
    RAVI Luik
    periode
    01.10.2020 – 31.12.2020
    deadline
    15.07.2020

    Résidence Croisée, Antwerpen/Clermont-Ferrand

    waar
    AAIR & Artistes en résidence
    periode
    01.10.2020 – 30.11.2020 (Antwerpen)
    01.04.2021 – 31.05.2021 (Clermont-Ferrand)
    deadline
    15.06.2020

    RAAT

    waar
    RAAT – Everdijstraat 30, 2000 Antwerpen
    periode
    01.04.20 — 01.04.21
    deadline
    15.02.20

    Everyday Forms of Resistance

    waar
    Ramallah, Warschau, Antwerpen, Helsinki
    periode
    01.06.20 — 30.08.20
    deadline
    31.01.20

    AIR Frankfurt

    waar
    AIR_Frankfurt, Duitsland
    periode
    01.04.20 — 30.06.20
    deadline
    30.11.19

    STRT Kit

    waar
    AAIR
    periode
    01.01.2020 - 31.12.2020
    deadline
    15.09.2019

    MeetFactory Praag

    waar
    AAIR & MeetFactory, Tsjechische Republiek
    periode
    01.01.2020 - 30.06.2020
    deadline
    31.08.2019

    Artistic Research Residency Programme on Industrial Heritage in Iran and Europa

    where
    AAIR
    period
    01.11.2019 - 30.11.2019
    deadline
    30.08.2019

    I_Portunus

    waar
    alle EU lidstaten en Albanië, Armenië, Bosnië-Herzegovina, Georgië, IJsland, Kosovo, Noorwegen, Moldavië, Montenegro, Noord-Macedonië, Servië, Tunesië en Oekranië.
    periode
    03.06.2019 - 24.06.2019
    deadline
    24.06.2019

    RAVI Liège

    waar
    Residences Artistes Internationales Vivegnis, Luik
    periode
    01.10.2019 - 31.12.2019
    deadline
    15.06.2019

    Artistes en Résidence, Clermont-Ferrand

    waar
    AAIR & Artistes en résidence, Clermont-Ferrand
    periode
    1.10.2019 - 30.11.2019 Antwerpen
    1.04.2020 - 31.05.2020 Clermont-Ferrand
    deadline
    15.06.2019

    Lugar A Dudas, Cali

    waar
    Lugar A Dudas, Cali, Colombia
    periode
    01.09.2019 - 30.11.2019
    deadline
    15.04.2019

    Ruimte

    Ploegstraat — AAIR Residentie, Antwerpen

    Ploegstraat — Klooster Ateliers, Antwerpen

    Ploegstraat — Klooster Refter, Antwerpen

    Ploegstraat — Kloostertuin, Antwerpen

    Appelstraat, Borgerhout

    Berkenrodelei, Hoboken

    De Blikfabriek, Hoboken

    De Wolkammerij, Hoboken

    Gijzelaarsstraat, Zuid

    Hertstraat, Deurne

    Kielsevest, Antwerpen

    Klappeistraat, Antwerpen

    Kloosterstraat, Antwerpen

    RAAT, Antwerpen

    Ridder Van Parijsstraat, Merksem

    Tweemontstraat, Deurne

    Zendelingenstraat, Borgerhout

    Reflectie

    Een venster in de wereld.

    Artikel

    AAIR en Le18 selecteerden kunstenaar Lina Laraki voor een residentie in AAIR van april tot juli 2019. Deze residentie werd ondersteund door Darna, Vlaams-Marokkaans culturenhuis wat Lina de mogelijke bood om de film PLANT.MOV te produceren tijdens haar verblijf in Antwerpen. Deze productie werd nauw opgevolgd door kunstcriticus Pieter Van Bogaert en schreef een reflectie op de film neer in de tekst hieronder. 

     

     

    Een Venster in de Wereld.

    door Pieter Van Bogaert

     

    Kijken naar Lina Laraki’s PLANT.MOV

    Voor André Bazin, de grote filmcriticus en inspirator van de Franse Nouvelle Vague, was film een venster op de wereld. Het laat toe te kijken naar de wereld zonder je te verplaatsen. Film als onbewogen beweger, zeg maar. Als cinefiel hield Bazin veel van de cinema, maar streefde hij tegelijkertijd ook naar haar eind: naar het moment waarop de film en de werkelijkheid zouden samenvallen en de cinema zichzelf overbodig zou maken, het moment waarop de techniek van de cinema – fotografie, montage, postproductie,… – overbodig zou worden en film een ondubbelzinnige weergave zou geven van de werkelijkheid.

    Zestig jaar later lijkt Lina Laraki Bazins dictum te verknippen, te ontdubbelen, om te draaien. Voor haar, zo lijkt het, is film een venster. Punt. En dat venster staat in de wereld. Altijd in het midden. Langs daar kijkt ze zowel naar binnen als naar buiten. Want het venster bij Lina Laraki reflecteert. Het is een kader om doorheen te kijken, maar ook een spiegel die het beeld teruggooit naar de kijker. Bij haar kijk je naar de wereld doorheen jezelf, en naar jezelf doorheen de wereld. Van buiten naar binnen en weer terug. Dat maakt film tot een waardevolle en absoluut te koesteren technologie. Cinefilie is hier niet langer uitkijken naar een eind. Het einde ligt hier niet langer voor ons, maar wel achter ons. En film helpt te zien en te begrijpen waar.

    Film, voor Lina Laraki, is een ruimte om te bewegen. Dat is wat gebeurt in PLANT.MOV. De extensie in de titel laat geen twijfel: dit is een film, en wel één uit het digitale tijdperk. Maar met het wegnemen van de twijfel, verschijnt de dubbelzinnigheid. Kijk je naar een plant als een film? Of is het een film als een plant? Plantfilm of filmplant? Misschien is dat niet zo belangrijk en is wat telt de mogelijke omkering, de opening naar een andere lezing, het potentieel om te bewegen.

    En in zekere zin maakt het wat we hier zien net heel Baziniaans en toont Lina Laraki zich hier ondanks alles als een verre erfgenaam van de Franse filmcriticus. Wat anders te denken van een plant als onbewogen beweger (zoals de film) in de armen van een laatste waarnemer (zoals de cinefiel die de film koestert, beschermt, maar ook altijd het laatste woord heeft). Misschien is dit wel het moment waarop film en werkelijkheid, de werkelijkheid als film (én als plant) samenvallen met elkaar. Deze film is een ruimte om te bewegen: een wandeling doorheen de stad vanuit je luie zetel of vanuit die pot onder je kont, en belangrijk: een verplaatsing naar een tijd (toekomst, heden, verleden) die er niet meer of nog niet is. Dat maakt haar film tot een metafilm. Baziniaanser dan Bazin. Metabazin.

     

    Super 8

    Het venster is hier geen grens (zoals bij Bazin) waar de wereld (of de film) begint en ophoudt. Hier staat het venster midden in de ruimte, als een bemiddelaar, een mediator tussen binnen en buiten. Het venster staat centraal in deze film waarin Lina Laraki blijft zoeken naar die verbindende gaten in de muren die toelaten om naar binnen te kijken en naar buiten, die transparante vlakken die toelaten terug te kijken. Het venster als doorkijk en als spiegel. Raken we daar niet aan de kern van wat film is? Een medium dat laat zien en dat terugkijkt? Een medium waar beide blikken, beide richtingen, elkaar ontmoeten en vervormen? Het venster als drager van een chemisch proces? Het komt allemaal samen in de tekstuur van die mooie beelden op Super 8, in de tekstuur van de korrel in de filmemulsie, de tekstuur van de reflectie in de vensters die ze opzoekt met haar camera.

    Door te werken met Super 8-film kiest Lina Laraki voor de uitdrukkelijke aanwezigheid van een medium uit het verleden (en niet onbelangrijk: voor amateurs) om te kijken naar de toekomst. Want daarover gaat deze film na het einde, deze film van de laatste waarnemer, deze film over de toekomst die al achter ons ligt, over de futur antérieur. Meer nog dan een metafilm (een film over film / vensters / onbewogen bewegen) is dit een sciencefictionfilm (een film die durft de actualiteit te overdrijven om wat komt te begrijpen) en nog meer een fantastische film (een film die de verbeelding, de fantasie aan het werk zet). Voorbij Bazin, denk ik bij deze film aan Tarkovski (de reis in ruimte en tijd in Solaris, de ‘zone’ als plaats die niet bestaat en toch wel in Stalker) of aan Wenders (de engel in Der Himmel über Berlin als laatste waarnemer en als beschermer, de engel die altijd aanwezig is maar nooit echt).

    Dat terugkijken naar een toekomst die er nog niet is, dat kijken voorbij de “amnesia for a future to come”, is de essentiële voorwaarde voor wie vandaag echt ecologisch wil zijn, de essentiële voorwaarde om de ware ecologische catastrofe die op ons afkomt te denken, om te kijken voorbij het eind. Daarvoor hebben we de film nodig, daarvoor dient de sciencefiction, daarin zit de kracht van de verbeelding: om te denken wat wordt en te kijken voorbij wat is.

    PLANT.MOV is een film als een wereld, als een kosmos. Die plant (als film) en die film (als plant) zijn een metafoor voor de wereld. Gepot (ingeblikt) en toch op drift (in beweging) is dit een plant/film in exil. Dat verbindt deze filmplant met “Her”, de figuur die door de film/wereld/kosmos stapt met haar pot in de armen. Beiden zijn in exil: “potted yet adrift”. Vanuit het struikgewas kijken ze samen naar de stad aan de andere kant van de rivier. Ze gaan ernaar toe, lopen er door de straten, kijken door en in de ramen, zien er de achtergelaten planten (in exil: de cactussen en yuca’s in die Antwerpse huizen) en zichzelf. De ruimte, de folie, het plastic rond de planten vindt een echo in de plastic pot aan het achterste van de plant. Samen vormen ze een restant van een cultuur van consumenten. Van een aandachtseconomie, zo vluchtig dat haar belangrijkste product afval is, achtergelaten, zwervend doorheen de stad en de wereld.

     

    Arabre

    Zo maakt Lina Laraki zichzelf tot plant/film en laat deze PLANT.MOV zich lezen als een onirisch zelfportret. Lang voor deze film speelde ze al met het verzonnen woord arabre: een kruising van het Franse arbre (voor boom) en Arabe (voor Arabier). Het klinkt als een toverwoord in een sprookje, die de ene realiteit verandert in de andere. Het doet denken aan Slavoj Žižek die op een bepaald moment (in zijn In Defense of Lost Causes) schrijft over mensen als “symbolische planten”. Hij haalt er Hegel bij die de wortels van de plant ziet als haar ingewanden die ze in tegenstelling tot het dier naar buiten keert en ingraaft in de grond om haar band met de wereld aan te halen. En is dat niet wat gebeurt met de technologie, zoals de Artificiële Intelligentie (AI) die plant en mens in PLANT.MOV verbinden? Is die AI niet als onze naar buiten gekeerde ingewanden die zorgen voor houvast in de wereld? Bestaat de uitdaging van AI er niet precies in om opnieuw de overgang te maken van plant naar dier en ons te storten in de afgrond van de vrijheid? Post-human, post-plant, post-nature…

    Die eeuwige terugkeer van het gelijk(end)e, daar past nog een andere term bij: post-memory, of het geheugen van de voorouders dat doorleeft in de generaties na hen. En is dat niet het thema dat blijft terugkeren in elke nieuwe film van Lina Laraki? De manier waarop ze zoekt naar zichzelf doorheen haar gesprek met Abdelaziz in Entretien 0.0, de toegang die Abdelaziz zoekt tot zichzelf doorheen de wereld van de ander (als man onder de mannen, als vader onder de kinderen, als hoeder in de straat, als zoon van de moeder).       De manier waarop ze zich de vrijheid toe-eigent om over zichzelf te spreken los van een geijkt Arabisch discours in Atlas of the Elements, doorheen de droom, het onbelichaamde, het gebaar. Of de manier waarop ze vanuit Amman naar Palestina kijkt als metafoor, als gebaar, als methode en als staat (van zijn, die we in ons dragen en altijd kunnen reactiveren), maar ook het lichaam als plaats dat niet enkel het land doorkruist maar net zo goed doorkruist wordt door het land. Post-memory ook als afwijzing van het eenrichtingsnarratief, zoals in haar achterstevorenfilm Si02, die opent met de woorden van het kind: “When I dream, I am planted in my head”. Is dat niet wat gebeurt in PLANT.MOV waarin Lina Laraki zichzelf filmt als geplant in haar hoofd en in haar droom? Of de manier waarop ze in Karama (dignity) opnieuw een volk creëert voor deze aarde van een volk dat ontbreekt: een kwestie van zich opnieuw, altijd opnieuw, op de kaart te zetten, in de wereld, geworteld, waar je ook bent.

     

    Rizoom

    Dat idee van een volk dat ontbreekt in Karama: Gilles Deleuze schrijft erover aan het einde van L’image-temps, als hij het heeft over de cinema uit de “derde wereld” (de derde cinema: cinema van het tussen, als mediator, die op een Kafkaiaanse manier werkt met de media, de taal van een ander). Daar wordt de massakunst van de cinema politieke kunst: in het uitvinden van een volk dat er nog niet is, “le peuple à venir”, of een volk van kunstenaars, van uitvinders, van scheppers. Het zal zijn eigen taal uitvinden door te spreken in de taal van een ander. Zo zal het volk (zich)zelf worden: “als het volk ontbreekt, als het uiteenbarst in minderheden, dan ben ik het die in de eerste plaats een volk is”, schrijft Deleuze. Het is niet het volk dat kunstenaar wordt. Het is de kunstenaar zelf die zich op de plaats zet van het volk.

    Dat idee van Deleuze leidt opnieuw naar het idee van de verworteling in PLANT.MOV, naar wat zichtbaar is en wat niet, wat onder de grond zit en erbovenuit reikt, naar de boom en het rizoom. Dat is natuurlijk het uitgangspunt van Mille Plateaux, het filosofieboek van Deleuze en Guattari dat zich lange tijd liet lezen als een sciencefictionboek, het boek dat diende als inspiratie voor de denkers van de vernetwerkte samenleving die erop zal volgen, dat boek dat de toekomst schrijft als iets wat achter ons ligt. Tegenover het hiërarchische denken van de boom die vanuit de wortels verticaal groeit, steeds hoger in de lucht, zetten Deleuze en Guattari het beeld van het rizoom, dat zich zoals de wortels van het gras niet-hiërarchisch en in verschillende richtingen verspreidt onder de grond. Zo schrijven Deleuze en Guattari tien jaar voor de komst van het internet over de netwerksamenleving, over – inderdaad – de Artificiële Intelligentie die ons, als planten met binnenstebuiten gekeerde ingewanden (een beeld dat dicht in de buurt komt van het tot de fantasie sprekende Corps sans Organes in Mille Plateaux) houvast geven in een altijd bewegend netwerk. Het is die vernetwerkte samenleving die we paradoxaal genoeg elke dag omarmen via onze smartphones en laptops en tegelijkertijd afwijzen in onze aarzelende houding tegenover migranten: een gewilde en een ongewilde verankering in de wereld, via de technologie en via de natuur die ideeën, mensen en planten steeds meer met elkaar verbindt en die onder invloed van het veranderende klimaat in en van de wereld alleen maar wordt versterkt.

    In deze en eerdere films toont Lina Laraki zich als het archetype van de vernetwerkte kunstenaar: altijd onderweg, altijd verbonden via het rizoom van wat post-human, post-plant, post-nature of post-memory is. Al die dingen die ze met zich mee blijft dragen, ook nu weer in de rol van artist in residence die haar naar Antwerpen bracht, gepot, gepost, verzonden: deze film is de poste restante in de tijdelijke residentie die ze achter zich laat. De manier waarop ze zich thuis voelt en ook niet, “potted yet adrift”, in elk van die plaatsen waar ze leeft en werkt, tussen Casablanca en Amman, tussen Londen en Antwerpen. Het zit in die herkenbare generische beelden van de vensters, van het glas, van de planten met en zonder mensen achter de ramen, van de film. Het zit in de keuze van die typische beelden die een plek maken tot wat ze is: de Schelde, de voetgangerstunnel, de torens van de stad, al duizenden keren gefilmd door de filmers – professionelen én amateurs – die haar voorafgingen. Het maakt van Lina Laraki een post-filmer pur sang, een filmer van de toekomst die achter ons ligt, par excellence.

    Publicatie
    Che Go Eun: Myself, as a sex android, became a nanny of a cute young master?
    Publicatie
    What Stories Want— from a publication: STRT Kit 2020
    Publicatie
    Peer Production: STRT Kit 2019
    AAIR-editie
    Zoë Field: Trust Issues
    Publicatie
    Katinka de Jonge: Encounters between voices from the other end
    Publicatie
    Four Flags 2020
    AAIR-editie
    AAIR Bandana
    Nieuws
    Projecttoelage relance cultuur
    Nieuws
    AAIR verwelkomt Kunsthal Extra City
    Nieuws
    We Are in This Together
    Publicatie
    STRT Kit 2018: They Are This and They Are That, Aren’t They
    AAIR-editie
    Daan Gielis: Happy Sad
    Artikel
    Een venster in de wereld.
    Publicatie
    LODGERS (2015-2018): Sustainability is not Enough
    Essay
    De tijdelijke inwoner, vervolg
    Verslag
    STRT Kit #4: WE’RE THIS AND WE’RE THAT, AREN’T WE?
    Publicatie
    Het Sporenkabinet
    Publicatie
    STRT Kit 2017 (Publicatie)
    Verslag
    STRT Kit #3: Brief Flashes Against A World
    Publicatie
    STRT Kit 2016 (Publicatie)
    Verslag
    STRT Kit #2: In the wake of his surrounding, he fades
    Publicatie
    10 Stories of a journey
    Verslag
    STRT Kit #1: No Blossom No Moonlight
    Publicatie
    AIR Traces
    Publicatie
    De Kunstenaar & de Stad